Uber og delingsøkonomi – som hånd i hanske?

Fra den dagen vi ble født har vi blitt opplært til å dele med andre. Om vi ikke gjorde dette, ble vi sett på som egoistiske mennesker, ble vi fortalt. Vi fikk høre det fra tiden vi gikk i barnehagen om å dele på husken på tur med kompisen eller å dele på den røde fargeblyanten med de andre i gruppa. Det å kunne dele med andre er et personlighetstrekk som de aller fleste samfunn i hele verden faktisk verdsetter. Men hvordan vil denne delingen påvirke samfunnet?

Delingsøkonomi

Om du søker opp ordet «delingsøkonomi» på Google, vil et av de øverste resultatene være en link til Dagens Næringsliv. Går du inn på denne, vil skjermen vise deg titalls henvisninger til artikler som inneholder dette søkeordet. Mange av disse vil du raskt se handler om Uber. Hva har egentlig delingsøkonomi og denne tjenesten til felles?

«Å dele noe vil si at vi gjør ressurser vi selv eier eller disponerer tilgjengelig for andre i en eller annen form for kontekst» – Arne Krokan

Slik starter kapittelet om «Delingsøkonomi» i boken Nettverksøkonomi (2013, 126), og jeg syns dette er en god begynnelse på å kunne forstå hva delingsøkonomi går ut på. Aftenposten.no skrev 6.september 2014 en kronikk om nettopp denne type økonomi. Der beskriver de delingsøkonomien som et slags type system som mennesker bruker for å kunne dele fysiske ressurser med hverandre.

Om du deretter går inn på nettsiden til Skatteetaten vil de beskrive delingsøkonomi som en forretningsmodell der privatpersoner selger tjenester eller leier ut eiendeler direkte eller ved hjelp av formidlingsselskaper. Med andre ord er det mennesker på det private markedet som deler med hverandre, uansett om det er å låne ut leiligheter til hverandre, eller om det er å  frakte folk med sin egen bil. Det er her tjenester som Uber kommer inn i spillet.

Uber

Uber er kort og godt en tjeneste der du blir hentet og levert fra og til din ønsket posisjon av privatpersoner. Dette er en tjeneste der du begynner med å laste ned tjenestens applikasjon. Deretter lager du en bruker og tilføyer din kortinformasjon, og *pang* du er i gang.

Bildelink

Meningen med Uber er at det skal være et rimeligere alternativ enn  å måtte velge et annet transportmiddel, ved at man fjerner transaksjonskostnadene. Aftenposten.no skrev 1.juli 2016 at så lenge delingsøkonomi er et faktum der partene tilbyr en utveksling av ulike tjenester og produkter uten å selv eie disse, tillates det å ha lavere transaksjonskostnader.  Da har man muligheten til å kunne fokusere på andre områder enn det de med høyere transaksjonskostnader kan. Det Uber har gjort i dette tilfellet, er å fokusere på tilliten mellom sjåfør og passasjer. Ved at en passasjer stoler på en sjåfør, vil transaksjonskostnadene minke ved at han bestiller en bil på sin profil på applikasjonen og transporten kommer. Uber eier heller ikke noen av bilene selv, det gjør de som kjører bilene.

Se for deg at det var du som skulle hjem fra byen klokken 3 natt til søndag. Du vil gjerne komme deg hjem så fort som mulig, men så trygt som mulig. Du har heller ikke råd til å bestille en taxi og all kollektiv transport har stoppet for natten. Du kan vel si med hånden på hjertet at du heller har lyst til å trykke to tastetrykk på mobilen din og en Uber står utenfor om 10 minutter, enn å risikere å bli hentet tre kvarter senere av en fremmed voldtekstsmann i pirattaxi? Om du hadde gått for siste alternativ og valgte pirattaxi, så ville du kanskje også undersøkt litt mer før du satt deg i baksetet til denne personen. Dette er poenget til Uber. Ved å senke transaksjonskostnadene bygger de opp en tillit til sjåføren som er uvurderlig.

For å kunne vite om både du og sjåføren er troverdige passasjerer og sjåfører, kan både du og sjåføren gi hverandre en «dom» etter endt kjøretur. Dette vil bli liggende på begges profil som andre senere kan se på og vurdere om de kan være trygge på at du er en troverdig passasjer og han er en dyktig sjåfør.

Uber – bli eller dra?

Men om Uber er en tjeneste som faktisk går under delingsøkonomi, er det store uenigheter om. Folk argumenterer om å få denne virksomheten ut av Norge og andre mener den bør få bli. Ulike krav som stilles for at Uber skal få bli værende i Norge på lovlig vis, skriver VG.no 14.januar 2016 er at de må oppfylle allmenne krav til:

  • Skatt
  • Arbeidsforhold
  • Ansvar
  • Sikkerhet

Videre argumenteres det mot at tjenesten Uber også er ulovlig med tanke på at den ikke følger Yrkestransportloven. Denne forteller at Uber ikke har løyve for å drive persontransport mot vederlag, noe som er kravet. Videre har det også vært diskusjoner om tjenesten da den ikke har faste ansatte, og de som kjører kun blir sittende å vente på oppdrag uten noen form for fast lønn.

Hva nå?

Personlig har jeg aldri bestilt Uber på egenhånd. Dette er fordi jeg alltid har vært så heldig å få slenge meg på noen andre som har bestilt en Uber. Men appen er der, og den ligger og ruger og godgjør seg til den dagen jeg ikke har noen å slenge meg på lenger.

For meg har Uber blitt den nye Google, det er ikke noe annet alternativ. Om det ikke er noen kollektiv trafikk som går på den tiden av døgnet jeg behøver å komme meg et sted, er det alltid en som sier «La oss bestille en Uber, da!» For oss studenter som ikke har den høyeste inntekten i dette stadiet, er Uber et ypperlig alternativ med tanke på trygghet og pris.

Jeg forstår at det er en del usikkerhet og spørsmål om Uber har lov til å bli eller ikke. Men som oftest er det slik med nye ting som kommer inn i den lille boblen vi har av et samfunn at vi trenger litt tid til å fordøye. Men tro meg, når politikerne får åpnet opp øynene for tjenesten og innser faktisk hvor godt alternativ dette er, vil de kanskje være litt mer runde i kantene når det kommer til hva som er lov og ikke.

Kilder:

Krokan, Arne. 2013. Nettverksøkonomi – digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo:  Cappelen Damm.

– Emma Nilsen

 

2 kommentarer til «Uber og delingsøkonomi – som hånd i hanske?»

  1. Bra innlegg Emma! Du forklarer godt hva både delingsøkonomi og Uber er, og du klarer å se både fordelene og ulempene med Uber. Jeg liker også at du trekker frem at vi som samfunn trenger litt tid på å fordøye nye ting, det er helt klart noe i akkurat det 🙂
    – Kim-André

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *