Business Model Canvas – en forretningsmodell verdt å bruke?

*Pling* du fikk en idé! Et lys gikk kanskje opp for deg og du kom på noe du føler kunne ha vært til nytte i samfunnet. Du ønsker å formidle denne ideen videre og få den ut på markedet. Men, er det bare å lage den og så er den plutselig i butikkhyllene? Nei, selvfølgelig ikke. For å gjøre en forretning må du jo ha en plan, en slags type forretningsmodell for å kunne ha en viss oversikt over prosessen. Men hva er så det?

Forretningsmodell

Business Model Canvas er et begrep man ikke hører hver dag fra folkemunn. Jeg må selv innrømme at jeg måtte klø meg litt i hodet da jeg fikk presentert begrepet for første gang. Hva legger man egentlig i det?

Om vi deler opp ordene ser vi at business model forteller det er en forretningsmodell vi har med å gjøre. Arne Krokan fortalte i sin forelesning 18.januar 2016 at begrepet forretningsmodell er et homonym. Den er det motsatte av et synonym, altså er det et ord som har flere betydninger enn kun ett. Det betyr at det ikke fins en konkret definisjon av hva «forretningsmodell» betyr. Jeg gikk derfor på saken og startet med å «google» begrepet.

Forretningsmodell – definisjoner

Innovasjonnorge.no var det første nettstedet jeg ble henvist til og definerer en forretningsmodell som følgende:

«Mens forretningsideen beskriver hva bedriften din skal gjøre, beskriver forretningsmodellen hvordan bedriften skal gjennomføre det i praksis.»

Videre gikk jeg videre til nettsiden altinn.no som definerte begrepet noe kortere, men etter min mening mer presist:

«En forretningsmodell beskriver hvordan en bedrift skaper, leverer og fanger verdier.»

Til slutt ønsket jeg av ren nysgjerrighet å vite hva selve oppslagsordenes gud på internett, nemlig wikipedia.org, definerte forretningsmodell som:

«Forretningsmodell beskriver hvordan en organisasjon skaper, leverer, og fanger opp verdier – økonomiske, sosiale, eller andre former av verdier.»

Som en slags oppsummering av definisjonene jeg fant på  altinn.no, innovasjonnorge.no og wikipedia.org tolker jeg det kort og greit som at en forretningsmodell handler om å beskrive prosessen til hvordan en bedrift går fra idé, til hvordan den blir laget, til hvordan den blir levert, og hvordan den blir kjøpt og solgt.

Bildelink

Syv spørsmål en forretningsmodell bør svare på

I følge nettsiden til altinn.no er det syv spørsmål en forretningsmodells prosess skal svare på:

  •  - Hva skal vi levere?
     - Hvem er kundene?
     - Hvem er samarbeidspartnere og hvem er konkurrenter?
     - Hvordan skal vi selge?
     - Hvordan skal vi levere?
     - Hvordan skal vi få betalt?
     - Hvordan skal vi skape fortjeneste?

Dette er spørsmål en bedrift skal stille gjennom hele prosessen fra start til slutt og som de skal ha svart på når prosessen er over. Disse er ganske viktige med tanke på å alltid skulle være bevisst på hva, hvor og hvem som egentlig er målet, og hvordan det skal gjennomføres.

Min tolkning av å skulle være oppmerksom på disse spørsmålene konstant gjennom prosessen, er at de må være på vakt på å ikke bare fokusere på å få produktet ut på markedet, men også tenke på at det er et behov de skal dekke. Fokuset skal ikke bare være å selge, men også faktisk det å skape en verdi til kundene.

Business Model Canvas

Tilbake til spørsmålet om hva Business Model Canvas betyr. Vi har kartlagt at det er en type forretningsmodell, men hva mer er den?

Nettsiden estudie.no skriver 3.desember 2016 at modellen har ni trinn, noen slags byggeklosser som anbefales å følges om bedriften vil lykkes:

1. Verdiforslag
– Hva tilbyr bedriften kunden?
2. Kundesegment
– Hvem er målgruppen?
3. Kunderelasjon
– Hvordan relasjon ønsker kundene og bedriften?
4. Distribusjonskanaler
– Hvilken kanal skal vi bruke for å nå fram til kundene?
5. Aktivitet
– Hva må bedriften gjøre for at den skal lykkes?
6. Ressurs
– Hvilke ressurser trengs og hvilke mangler?
7. Partnere
– Hvem er bedriftens partnere og leverandører og hvordan kan de hjelpe?
8. Kostnadsstruktur
– Hvor mye koster ressurser og kanaler, og hva er utgiftene?
9. Inntektsstrøm
– Hvor mye er kundene villige til å betale, og hva er inntektene?

I begynnelsen av innlegget startet jeg med å skrive om hvor gresk Business Model Canvas virket for meg. Etter å ha skrevet om dette nå, innser jeg hvor simpel og bra denne forretningsmodellen faktisk er. Den hjelper til med å gi bedriftene en oversikt over hva de skal gjøre i ulike stadier i en prosess, og veileder dem dermed ikke på blindspor. Du setter opp et skjema med disse ni ulike punktene der du fyller inn din informasjon, og så er du plutselig godt på vei!

Vi ser mer og mer også at dette er en modell som er meget populær, og det er kanskje ganske forståelig om vi skal følge ordtaket «det enkle er ofte det beste»?

Om du jobber i en bedrift selv og ble inspirert av denne forretningsmodellen, eller om du bare rett og slett ønsker å lære mer, anbefaler jeg å ta en titt på denne videoen om hvordan en kan komme seg i gang:

Emma Nilsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *