Google AdWords – godt å vite om søkeannonsering

Hver måned blir det gjort over 100 milliarder søk på Google. Det betyr at Google er en søkemotor som mennesker over hele verden tar i bruk for å få et best mulig svar på det de lurer på. Vi har blitt såpass bortskjemte av Google at vi vet at de treffene som kommer først, er de som er de mest relevante for vårt søk. Men annonser basert på hva vi søker på, er sider som er betalt for å komme høyt opp. Disse annonsene er laget med et verktøy utviklet av Google kalt AdWords. Er dette en måte til å nå ut til flere potensielle kunder?

Hva er det folk vil ha?

I det øyeblikket folk innser at de har et behov for et produkt eller en form for informasjon, vil de ofte først søke opp det de vil vite mer om. Det vanligste folk søker etter i løpet av en dag er:

  • Noe de ønsker å vite
  • Et sted de ønsker å dra
  • Et produkt de ønsker å kjøpe

Nevnt innledningsvis har mennesker en del forventninger til de øverste resultatene som dukker opp etter de har søkt. Søkeannonser har en gjennomsnittlig økning på 6,6 % i menneskers top-of-mind bevissthet. Søkeannonsene er med på en gradvis forandring der man mer og mer når potensielle kunder ved å ha mer onlinesalg, telefonsamtaler og merkekjennskap via disse.

Google AdWords er et verktøy som viser annonser i form av video, display og søk. Mine medstudenter Amanda Haukås har skrevet om displaysøk, og Anna Edvardsen har skrevet om videosøk. Det er sistnevnte vi nå skal ta for oss, der vi skal se hva man kan gjøre ved å bruke AdWords som hjelp til å bruke annonseringer basert på søk, og noen av tingene man bør tenke på.

Søkeord

Først og fremst kan det være greit å gi en kort innledning på hva søkeord er. Søkeord er ord som man kan legge inn i annonsen, som kan bidra til at annonsene blir mer relevante for søkere som søker etter det man har å tilby.

Det som er viktig å tenke på her er hvilke søkeord som er målrettet til de kundene man ønsker skal se annonsene. Man skal heller ikke bare tenke på spesifikke søkeord, langt i fra, man kan gjerne legge til noen generelle søkeord for rett og slett å nå flere mennesker. Deretter er det viktig å velge riktig antall, og velge de søkeordene som er relatert til nettsiden.

Negative søkeord er også noe å tenke på. De lar deg ekskludere søkeordene fra kampanjene, og hjelper deg dermed med å fokusere på ordene som når kundene.

Om du ønsker å få noen tips til å bygge deg en god liste med søkeord, er dette en video verdt å se:

Dynamiske søkeannonser

For at kundene skal finne akkurat hva du tilbyr når de søker på Google, er dynamiske søkeannonser den enkleste strategien å bruke. Deres oppgave er enkelt og greit å tilpasse seg søkeordene som blir brukt når folk søker. På denne måten forhindrer man i tillegg hull som kan oppstå når man bruker kampanjer basert på søkeord, noe som gjør at disse annonsene også hjelper til å forhindre at man mister mange relevante søk, eller oppleve forsinkede annonser for nye produkter.

Om man er inne på sin Google AdWords-konto, kan man skaffe seg dynamiske søkeannonser ved:

1. Trykke på +Kampanje
2. Velge funksjonen «Bare søkenettverk»
3. Velge typen «Dynamiske søkefunksjoner», som vist på bildene under:

(Skjermbilder fra Google AdWords)

Hvordan vet man at de dynamiske søkeannonsene fungerer?

Om man søker på noe som er relatert til nettsiden, vil det dynamiske synes i annonsen der overskriften og landingssiden vil være basert på de bestemte søkeordene man har skrevet. Slik vil man på en enklere måte nå potensielle kunder på siden.

Ikke bare nok med at det når en mye større grad mange flere potensielle kunder med tanke på at det er mer tilpasset dem og deres søkeord, men med å bruke dynamiske søkeannonser, trekker det også til seg flere fordeler:

  • Det sparer tid
  • Man har større mulighet til å kontrollere kampanjen sin
  • Man klarer å fange ekstra trafikk
  • Oppdateringene til annonsene er hyppige og skjer automatisk
  • Overskriftene til annonsene er relevante og dynamisk genererte

Annonser

Det fins en del ulike annonsetyper man kan foreta seg når man skal annonsere på søk. Jeg har tenkt å trekke fram de to jeg personlig synes er viktigst, som er tekstannonser og shoppingannonser.

 1. Annonsesøk: tekstannonser

Tekstannonse er en type annonse som vises over og under resultatet etter man har gjort et søk på Google. Den består av:

1. Overskrift – pass på å ha en som inneholder ord som passer til hva folk vil søke etter.
2. URL-link til nettsiden – denne er laget for å hjelpe folk til å få et bedre forståelse av hvor de blir sendt om de trykker seg videre på linken.
3. Tekst med beskrivelse – på denne er det en gyllen mulighet til å framheve de viktigste detaljene om produktet. For eksempel kan man også legge til «Kjøp nå!», for å trigge folk til å gjøre et kjøp.

Disse tre stegene som tilhører en tekstannonse, for eksempel en annonse til å bli en digital markedsfører, kan se slik ut:

(Skjermbilde fra Googlesøk)

2. Annonsesøk: shoppingannonser

Shoppingannonser er noenlunde i samme gate som tekstannonser, men de har fått sitt eget navn, fordi de er så mye mer enn bare en tekst. De gir et mye større inntrykk av produktet man selger før søkeren bestemmer seg for å klikke seg videre. Disse annonsene viser blant annet:

1. Bilder av produktet
2. Tittel
3. Pris
4. Butikknavn

Fordelene her er de samme som tekstannonsene har, bare her vil det i større grad være fokus på butikken og ledetrådene vil være bedre kvalifiserte. Disse annonsene bruker heller ikke søkeord, men heller produktdata som allerede eksisterer, via et senter kalt «Merchant Center«, som bestemmer hvordan og hvor annonsene skal vises. Denne dataen om produktene inneholder detaljer om produktene som blir solgt, og som brukes når man skal matche søkene som blir gjort til annonsene. På denne måten vil folk få opp de mest relevante produktene.

Her er et eksempel på hvordan en shoppingannonse med de fire overnevnte stegene kan se ut til en bok for digital markedsføring:

(Skjermbilde fra Googlesøk)

Annonsetilpasning

Ut ifra disse to eksemplene om shoppingannonser og tekstannonser, fins det annonsetilpassere som tilpasser annonser ut ifra:

1. Hva en person søker etter
2. Om personen bruker mobil eller desktop
3. Hvor personen er
4. Når på døgnet personen søker
5. Datoen personen søker på

På denne måten vil det være enklere å ha skreddersydde meldinger som er tilpasset hver enkelt person. Kort fortalt tilpasses annonsene med parametere som går innenfor {paranteser}, som er ulike søkeord som skal være målrettet til annonseteksten som skal være tilpasset personen som søker.

Dette er noe man finner under AdWords, ved å velge funksjonen «Annonseutvidelser».

Landingsside og opplevelsen etterpå

Etter nå ha gått igjennom generelle måter å annonsere med søk, er det en siste faktor som er viktig å ta med seg, nemlig opplevelsen folk får av siden de kommer inn på etter å ha klikket på annonsene.

Det er viktig at landingssiden lever opp til det folk forventet å få presentert, for at de skal bli på siden, komme tilbake til den, og se på den som troverdig. Dette kan man gjøre ved å passe på at siden er mobil- og desktopvennlig, at siden tilbyr noe relevant og nyttig, og at den har rask lastetid.

Man kan også faktisk finne ut av hvordan folk har opplevd siden de har landet på ved hjelp av AdWords. Om man trykker på verktøyfunksjonen «Søkeord», vil man bli veiledet til en side der man kan velge funksjonen «Status» og se statusen til hvert søkeord.

Håper noen av disse tipsene falt i smak, og at det til neste gang vil gi litt bedre mening om hvordan man annonserer på søk. Lykke til!

– Emma Nilsen

2 kommentarer til «Google AdWords – godt å vite om søkeannonsering»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *