Vurdering av nettbutikk: Godt Levert

Karl Phillip Lund presenterte 10 ulike kriterier man kan bruke for å vurdere en nettbutikk eller en nettside under sin forelesning den 14.mars 2017. Om en nettside blant annet er brukervennlig og godt formet teknisk, kan avgjøre mye om en muligens framtidig kunde blir på siden din eller går videre til konkurrenten. Jeg vil personlig si at mat er noe jeg er meget glad i, og jeg er ganske sikker på at de fleste vil si seg enig i dette. Jeg bestemte meg derfor for å vurdere nettsiden til min tidligere arbeidsgiver, matkasseleverandøren Godt Levert.

Godt Levert

Godt Levert er den første leverandøren på det norske markedet som ga tilbudet om å levere middag hjem på døren, og leverer i dag til over 50.000 norske kunder. Vi kjenner sikkert alle til den joviale besserwisseren 4-stjerners middag-kokken Ole Martin Alfsen, som er den største frontfiguren for konseptet. Godt Levert prøver å få det norske folk til å innse at man kan lage varierte og sunne middager, selv i en hektisk hverdag til en stor og masete familie. Det de gjør er å tilby ulike typer «matkasser», tilpasset til ulike husstander, med ferske og kortreiste matvarer og med oppskrifter utviklet av et eget kokketeam.

De 10 vurderingskriteriene

 1. Førsteinntrykk
 2. Synlighet
 3. Brukervennlighet
 4. Kjøpsprosess
 5. Teknologi/hastighet
 6. Kundetilfredshet
 7. Trygghet
 8. Kundekommunikasjon
 9. Priser og utmerkelser
 10. Konsept og strategi

Dette er kriteriene Karl Phillip presenterte for oss, og jeg har tenkt å foreta meg seks av dem. Jeg kommer også til å benytte meg av terningkast på en skala fra 1-6 på de ulike kriteriene, ut ifra hva mitt personlige inntrykk er.

Karl Phillip nevnte også at en såkalt Richard Littauer vurderer nettsider i en veldig beruset tilstand. Jeg skulle gjerne tatt en slurk med alkohol per terningkast jeg ruller, men jeg tror jeg skal spare verden for det bryet.

1. FØRSTEINNTRYKK

Først vil jeg at du skal ta denne testen, der du kan se hvor mye du husker etter å ha sett på forsiden i fem sekunder.


(Skjermbilde fra Godt Levert)

Slik vil forsiden til Godt Levert se ut om du går inn på nettsiden, og det var slik du fikk presentert den om du foretok deg testen ovenfor.

Om Godt Levert har en «perfekt» forside, bør den ha klart å besvare disse spørsmålene etter fem sekunder:

 1. Har du klart å komme til riktig sted?
 2. Hva kan du egentlig gjøre der?
 3. Hvorfor skal du gjøre det der?

Hvor?

Om du lurer på om du har kommet til riktig sted, vil logoen i venstre hjørne besvare at man har kommet til Godt levert. De er flinke til å vise at man har kommet til en nettside som har med mat gjøre, ved å ha ulike middagsretter som et forsidebilde når man kommer inn på forsiden.

Hva?

Videre besvarer også Godt Levert spørsmål to ved å ha kort, informativ tekst som forteller hva personen kan gjøre der. Ved å nevne stikkordene levering, middager, og alternativer der man kan velge hvor mange personer middagene skal leveres til, forstår man kjapt at det handler om middagsleveringer hjem til så mange personer man skulle ønske.

Hvorfor?

Og så kommer spørsmålet som er avgjørende om personen blir på siden eller går ut av siden og til en annen konkurrent. Hvorfor skal personen velge matkasse fra Godt Levert? Først og fremst har de på forsiden lagt inn utmerkelser fra troverdige kilder som VG og Foreldre og barn. De har få, men konkrete alternative kasser å velge imellom, og nederst på siden er det mulig å be om kontakt om det er noe man lurer på.

Forbedringspotensiale

Personlig assosierer jeg Godt Levert med den plystrende kjenningsmelodien som spilles i bakgrunnen av en vandrende Ole Martin Alfsen som bærer en stor matkasse fra reklamen vist på tv-apparatet. Det tror jeg ikke at jeg er alene om, og om Godt Levert kanskje skulle ha lært en ting fra konkurrenten sin, Adams Matkasse, om å ha frontfigurens ansikt på forsiden på nettsiden, så er det nettopp dette de kanskje burde ha gjort.

Terningkast: 5

2. SYNLIGHET

Om du foretar deg et Googlesøk der du søker etter Godt Levert, vil resultatet se slik ut:

(Skjermbilde fra Googlesøk)

Her ser vi at det er både annonser og organiske søk (betalte og ubetalte) som dukker opp. Vi ser til høyre på bildet ovenfor at Godt Levert har tatt for seg Google My Business, med blant annet adresse og kontaktinformasjon. De organiske søkene rangeres av Google ut ifra hvordan nettsiden teknisk fungerer, hvordan innhold den har o.l. Vi ser også at Godt Levert har tatt for seg Google AdWords og laget kampanjer som vises i form av «Annonse» på bildet over.

Men om man ikke vet om Godt Levert, men ønsker å finne ut av hvem som tilbyr konseptet å levere mat hjem på døra, hva er det folk søker på da? Det kan være alt fra «matkasser», til «mat levert hjem» osv. Om vi foretar oss søket «matkasse», får vi dette resultatet:

(Skjermbilde fra Google)

Her ser vi at Godt Levert er på topp blant annonsene, og det gjentok seg da jeg også søkte på «mat levert hjem».

Forbedringspotensiale

Det som ikke like ofte kommer opp, er henvisninger til nettsiden til Godt Levert på organiske søk om man ikke søker på Godt Levert, men heller for eksempel «matkasser». De er veldig flinke til å komme først opp blant annonsene, men når det kommer til organiske søk, så svikter de. Derfor vil et tips være å få bedret denne biten, slik at de scorer høyere på organiske søk.

Terningkast: 4

3. BRUKERVENNLIGHET

Som Karl Phillip en gang sa: «Om man trenger en bruksanvisning til en fjernkontroll, er den ikke brukervennlig. Det samme gjelder en nettside.» Om nettsiden er enkel å forstå seg på, er det større sannsynlighet for at personen blir på siden og velger den framfor andre.

Vi mennesker liker bedre når andre velger for oss, og derfor er det ikke altfor mange alternativer å velge imellom på nettsiden. På forsiden har de fire matkasser man kan velge, der man igjen velger hvor mange middager man vil ha per uke, og til hvor mange personer det skal være.

Nettsiden har også en menylinje der det presenteres muligheter til å forstå hvordan konseptet fungerer, få oppstilt priser og fullt oppsett over matkassene. I tillegg kan man logge inn på sin egen konto.

Et kompliment jeg ofte fikk høre fra kundene da jeg jobbet for Godt Levert, var at nettsiden ga dem muligheten til å se hvilke middagsretter de ulike kassene inneholdt x antall uker fram i tid. På den måten var det enklere for hele familien å finne en pakke som inneholdt noe alle likte.

En annen faktor som også blir viktigere og viktigere i vår mobile hverdag, er at siden er brukervennlig for de som er på mobil. Slik vil den se ut om man går inn via mobilen:

(Skjermbilde fra Godt Levert på mobil)

Nettbutikken er tilpasset mobilbruk, og den kan brukes like godt på desktop som på mobil.

Forbedringspotensiale

Det er fullt mulig å be om kontakt nederst på siden, men jeg savner at det er en verktøylinje øverst på siden med informasjon om åpningstider til kundesenteret, e-postadresse og et telefonnummer å nå dem på.

Jeg savner også muligheten til å kunne søke opp det man lurer på. Virkelig et godt alternativ til de som vet hva de vil ha, for å kunne spare tid på å lete.

Terningkast: sterk 5

4. KJØPSPROSESS

Kjøpsprosessen til Godt Levert er lagt opp slik at den er trinnvis og lett forståelig. Først får man muligheten til å velge en matkasse:

(Skjermbilde fra Godt Levert)

La oss si vi går for «Hverdagskassen». Når man da har valgt en kasse, får man kort informasjon om den, og hvilke middagsretter den kan inneholde. Deretter velger man om man vil ha tre eller fire middager per uke, og får oppgitt en pris på kassen. Deretter trykker man seg videre for å bestille, der man må oppgi informasjon hvor man bor, hvilken dag og klokkeslett man vil ha den levert ut ifra alternativene som kommer opp, og vips, så har man bestilt en matkasse hjem til seg selv.

Godt Levert ber oss også ganske tidlig om å fylle ut e-posten vår slik at de fort kan finne ut om vi er tidligere kunde eller ikke. I tillegg har de en funksjon nederst på siden der man får muligheten til å få informasjon om hvordan en abonnementspakke fungerer. Der er det fint presentert trinnvis med bilder og kort, presis og informerende tekst.

Forbedringspotensiale

Som man kanskje forstår ut ifra forklaringen ovenfor, ble det litt knotete etter man har trykket på «bestill»-knappen. Det ble veldig mange trinn man måtte fylle ut, og det kan fort bli litt forvirrende og uoversiktlig. Der har de igjen noe å lære av Adams Matkasse, som har en mer trinnvis kjøpsprosess som gjør at kunden til enhver tid henger med.

Men igjen, dette er for førstegangskjøperne som må lage seg en ny brukerkonto. Nå har jeg ikke selv laget meg en konto da jeg helst ikke ønsker å få nyhetsbrev (eller har råd til tre middager for 599 kroner uken, da kun en ussel osteskive blir ansett som luksusvare i mitt kjøleskap) , men jeg tipper at kjøpsprosessen vil bli noe enklere etter å ha gitt Godt Levert den informasjonen de behøver første gangen av deg for å kunne levere hjem matkassen til deg.

Terningkast: 4

5. HASTIGHET

Hvor lenge en side laster, avgjør mye om en person blir på siden og hvor lenge han blir. Karl Phillip nevnte under forelesningen at for hvert sekund lastetid det er over fem sekunder, synker salget med 5 %. Jeg tok i bruk Web Page Test sin test på å finne ut hvor lang lastetid Godt Levert og Adams Matkasse har på nettsiden sin. Her ser vi at Godt Levert er så og si «godt» innenfor akseptert lastetid, om vi følger regelen Karl Phillip nevnte. Hovedkonkurrenten Adams Matkasse, derimot, har noe å jobbe med, og har nok mistet en del kunder på sin lange lastetid.

Jeg tok også en kjapp test på Google Pagespeed Tool som viser hva som kan forbedres og hva som er bra for lastetiden på en nettside. Her ser vi at lastetiden på desktop er bra, men at det er helt midt på treet på mobil. Det som gjentas på begge plattformene er bildebruken og at det er noe som kan forbedres og fikses.

(Skjermbilde fra Google Pagespeed Tool)

Forbedringspotensiale

Her har jeg ingenting å klage på. Kanskje endre litt på bildene og deres størrelse, ellers er det ikke mye som behøver å forandres. Om de får enda raskere lastetid, er jo det bare en stor gullstjerne i boka. Godt jobba!

Terningkast: 6

 6.KUNDEKOMMUNIKASJON

Hvordan en bedrift kommuniserer med kunden har mye å si om hvor tilfreds og lojal en kunde blir. Kundene må derfor ha muligheten til å nå bedriften på en lett måte, helst på en av de kommuniserende plattformene som blir tatt i bruk daglig, som blant annet Facebook og Instagram.

På nettsiden til Godt Levert gir de kundene verken mulighet til å trykke seg videre på Facebooksiden, Instagramkontoen eller Twitter. I tillegg har de, som nevnt tidligere, «gjemt» kontaktinformasjonen nederst på siden. Om man søker opp Godt Levert på Facebook for å finne siden deres, kommer det ikke opp noen resultater, eller forslag til lignende resultater. Etter mange minutter med frustrerende leting, kom det opp én side om man søker «Godtlevert.no», (obs! obs! ordrett, ellers kommer det ikke opp).

Her har de kontaktinformasjon og åpningstider, i tillegg til hvor man kan finne dem. De har per dags dato 41.888 likerklikk og oppdaterer hyppig med nye tekst- og videoinnlegg.

I tillegg søkte jeg opp Instagramkontoen deres. Der publiserer de hyppig fristende bilder og videoer av kokkene bak matrettene, samt matrettene som kommer til de ulike kassene.

Det som er ganske flott, er at siden har en livechat der man kan spørre ulike «eksperter» som svarer i løpet av kort tid. På den måten har kundene mulighet til å få et raskt svar på det de lurer på. Det jeg savner er at man ikke har mulighet til å melde seg på nyhetsbrev med mindre man er kunde. E-postmarkedsføring er en mer og mer effektiv måte på å gi en bedrift nye kunder på, og dette anbefaler jeg Godt Levert å gjøre noe med. Om de hadde laget en litt bedre oversiktlig måte å få tak i e-posten til kundene på enn å kun få den etter de har blitt kunde, hadde de nok hatt mulighet til å ha en bredere e-postmarkedsføring mot flere ikke-kunder, enn kun tidligere og nåværende kunder.

Forbedringspotensiale

Med sin flotte Instagramkonto bør Godt Levert virkelig prøve å være flinkere til å få folk til å vite at denne eksisterer. På denne måten er det lettere å få fremtidige kunder til å la seg friste. I tillegg bør de absolutt få gjort noe med Facebooksiden sin, slik at det faktisk dukker opp som resultat når noen søker dem opp. Pluss at de bør øke e-postmarkedsføringen sin, da de vil få så mye igjen for det i ettertid.

Terningkast: 3

Konklusjon

Godt Levert har en brukervennlig og oversiktlig nettside som begynner å bli mer og mer kjent for det norske folk. Med sin raske lastetid og høye score på Google søk, kommer de godt ut alt i alt. Om de fronter Facebooksiden og Instagramkontoen litt mer, og i tillegg lar folk få mulighet til å melde seg på nyhetsbrev, vil kanskje flere fremtidige kunder ta turen innom nettsiden.

Terningkast: 5

Her får du også en video med den velkjente plystremelodien, samt syv gode grunner til å velge Godt Levert:

– Emma Nilsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *